Сайт вчителя української мови та літератури КЗ "Новозлатопільська загальнооосвітня школа 1-3 ступенів"Гуляйпільської районної ради Дузян Ніни Дмитрівни

вівторок, 28 березня 2017 р.

Нагальною потребою ХХІ століття стає формування такого способу життя, який був би основою довготривалого ощадливого гармонійного розвитку людства. Потрібні нова філософія, нова політика, нові моральні імперативи – зобов’язання кожної людини і людства в цілому. Загалом ідеться про систему цінностей, складову культурного світобачення кожної людини і суспільства в цілому, яка не залежала б від економічних сплесків чи занепадів, зміни політичної влади, у яких би захист із збереження природи, турботу про людину, її життя і дотримання її прав вважалися такими ж важливими, як і саме життя.
Та шкільна виховна система нині пристосована переважно до формування знань учнів, менше до розвитку, а ще менше до активної діяльності учня.
Виховна тема є актуальною, адже дає можливість досягнути формування учня як  людини з достатньо широким спектром особистісно значущих позитивних цінностей; розвиненим почуттям власної гідності, віри у свої сили; спрямованої на життєтворчість, самовиховання та самовдосконалення; готової до творчої діяльності і моральної поведінки; здатної довгостроково планувати власне життя. Це вільна, успішна, життєлюбна особистість, яка веде здоровий спосіб життя, володіє високою культурою поведінки, розвиненими творчими здібностями та талантами; ставленням до професії як до засобу саморозвитку й самореалізації. Це людина, яка володіє креативним, критичним, творчим мисленням, культурою спілкування, універсальними інтелектуальними вміннями, навчальними й пізнавальними, що сприяють успішній самоосвіті й реалізації в житті.
Пріоритетним є ціннісне ставлення особистості до суспільства, держави, мистецтва та людей, яке дає можливість виховати людину -  патріота, свідомого громадянина, хранителя сімейних традицій, професіонала, гармонійну особистість, а також ціннісне ставлення особистості до природи, яке передбачає виховання екологічної культури особистості, виховує любов до рідного краю через любов до природи. Життя стверджує, що люди, які навчені з дитинства розуміти природу та цінувати її, вміють потім бачити і створювати красу в будь-якій своїй діяльності, у різних життєвих ситуаціях, у стосунках з близькими, у взаєминах з оточуючими.
Наукові концепції та теорії
Концепції виховання виступають своєрідним орієнтиром для розробки стратегії виховної діяльності. Тому варто звернути увагу на реалізацію існуючих та пошук нових виховних концепцій, які б забезпечили формування і розвиток у підростаючого покоління домінуючих та вирішальних компетентностей для розвитку творчих здібностей та ціннісної системи людини.
Аналізуючи наукові праці зарубіжних  та вітчизняних педагогів, дійшли висновку, що формування життєтворчої особистості не мають однозначного підходу до проблеми. Вважаємо, що організація сучасного навчально-виховного процесу повинна базуватися на ідеях педагогіки емпауерменту.
Емпауермент (з англ. еmpowerment) – надання людині мотивації й натхнення до дії. Емпауермент-педагогіка – це один із напрямів гуманістичної педагогіки, яка, пропускаючи етап «знання», запрошує учнів відразу експериментувати, діяти. Педагогічна «точка входу» учня в коло діяльності —може бути у будь-якій ланці.
Попередник емпауермент-педагогіки Д. Колб стверджував, що успішне навчання починається з практичного досвіду та висновків, які виникли в результаті роздумів та міркувань. Це приводить учня до створення нової моделі чи теорії, далі – стадія активного експерименту і подальшого вдосконалення.
На думку сучасних українських педагогів-практиків Пометун О.І., Пилипчатіної Л.М.,
Сущенко І.М., які використали модель педагогіки емпауерменту в своїй діяльності,  школярі отримують можливість сформувати власний спосіб життя і систему цінностей, усвідомити, як спосіб життя кожної людини, сім’я  та колектив впливає на діяльність людини в усіх її проявах.
Вважаємо, що недостатньо уваги приділено формуванню компетентностей у виховній діяльності засобами дидактики емпауерменту, де найважливішими складовими є самостимулювання і мотивування учнів до висування ними особистісно і суспільно значущих цілей власної діяльності та їх реалізації, надання учням свободи вибору форм і способів цієї діяльності. Саме це і стало основним поштовхом у застосуванні емпауермент-педагогіки у виховній діяльності з класним колективом.

Критерії ефективності
В процесі педагогічної діагностики виховання шляхом залучення емпауермент- педагогіки  у виховному процесі класу було отримано критерії ефективності:
      учень – це творча, креативна особистість, яка може активно застосувати свої знання у стандартних та нестандартних ситуаціях;
      учень – це духовно, інтелектуально, морально  розвинена особистість, що діє за поняттями етики відносин з людьми  різного віку, віросповідань та національностей;
      учень – це особистість із соціальним досвідом, сформованим на основі понять «патріотизму», «громадянського обов`язку», «любові до держави» тощо;
       учень – це генератор ідей та мотиватор шляхів розв`язання проблем екологічного характеру та здорового способу життя;
      учень – це організатор,  реалізатор та відповідальний за власний стиль життя;

учень – це складова міцна ланка у формуванні колективу.


Немає коментарів:

Дописати коментар